A. Onderwerp-Verdieping 1

Wat voor soort maker ben ik?
Ik kan mijzelf wel definiëren als een sociale maker. Het zorgt (zeker bij een onderwerp als dit) vrijwel meteen voor een gevoel dat ik als maker (lees: ontwerper) de tools en de mogelijkheid heb om mensen te informeren en te waarschuwen. Hoewel zelfontplooiing in de studie tot nu zeer centraal staat merk ik dat een onderwerp als dit mij triggert om naar buiten te treden. Hierin ligt dus een kans en daarmee ook een motivatie.

Wat vind ik daarin belangrijk?
Het belangrijkste vind ik een niche onderwerp. Er zijn immers afdoende uitgekauwde thema’s die al maatschappelijk bekend zijn. Ik moet een onderwerp aanboren waar mensen weinig van afweten zodat ik ze wat nieuws kan brengen. Bij dit onderwerp is dat ook het geval. Vooral de onwetendheid bij mensen zorgt ervoor dat ik het als een taak zie ze te informeren (en te waarschuwen).

Wat vind ik belangrijke aspecten in het gekozen onderwerp?
Zoals ik al eerder vermelde vind ik het waarschuwende en informerende deel het belangrijkst. Het is een onderwerp waar nog weinig over bekend is, maar waar wel veel dreiging van uitgaat. Het betreft hier een doelgroep die relatief nieuw en daarmee naïef op het internet zit. Ouders hebben vaak geen idee wat er speelt en door het gebrek aan controle kan dit zeer uit de hand lopen.

Tot welke voornemens of leerwensen leidt dat?
Klaarblijkelijk vind ik het dus interessant om een niche onderwerp aan te snijden en hapklaar te serveren aan een (ietwat) onwetende doelgroep. Informeren en waarschuwen zijn punten die een maker/grafisch ontwerper in zijn palet moet hebben. Dit is dus zeker iets wat ik in de toekomst kan en ga meenemen in de studie.

Leave a Reply

