Toelichting documentatie

De eerst volgende les hoorde ik van een klasgenoot dat hij een blog als documentatievorm had gekozen en dit stond mij ook erg aan. Vanaf dat moment ben ik ook gestopt met het ‘random’ lezen van artikelen en ben ik mij gaan focussen op de opdrachten. Ik wist wat ik wilde en ik wist welke kant ik op wilde gaan. Het onderzoek verliep redelijk soepel daardoor.

2. Wat heb je uit het vooronderzoek kunnen halen?
Het feit dat ik al wist wat voor onderwerp ik wilde benaderen en eigenlijk ook al een beetje de manier waarop ik dit wilde doen kwam ten goede voor de totstandkoming van het vooronderzoek. Het vooronderzoek heeft mij verder een aantal interessante kunstenaars gebracht binnen een genre waar ik eigenlijk zeer weinig over weet (parafilie).

3. Waarin heb je breed georiënteerd en waarin heb je de focus kunnen vinden?
Ik ben eerst uitgegaan van parafilie in het algemeen en ik heb binnen de kunst en de beroepspraktijk daar ook verschillende aspecten van benadert (homofilie, pedofilie, sadomasochisme). Naast dit brede onderzoek heb ik de focus gelegd op de wereld van de cappers en daarmee dus online pedofilie.
 
4. Waar zaten voor jou de keuzemomenten?
Het besluiten of ik daadwerkelijk de focus pakte op het onderwerp cappers. Het was immers al in een redelijk vroeg stadia dat ik deze keuze nam. Verder zat er natuurlijk een keuzemoment toen er werd uitgelicht dat er toespitsing op het projectvoorstel of op de documentatie mocht komen.

5. Wat heb je uit het vooronderzoek mee kunnen nemen waar je verder mee kan?
Ik heb een onderwerp aangeboord en onderzocht wat erg niche is. Persoonlijk wist ik er amper vanaf en het blijkt dat de mensen om mij heen er ook geen verstand van hebben. Het is als maker interessant om daar iets mee te doen. Mensen te informeren en voor te lichten over onderwerpen die onbekend voor hen zijn.

6. Wat vond je makkelijk aan deze opdracht?
Het zelfstandig onderzoek doen. Dat bevalt mij altijd wel. Er moet wel een richtlijn zijn omdat je anders afdwaalt. Maar het (voor)onderzoek ging mij goed af. Daarnaast vond ik, enigszins door toeval, eenvoudig om een focus te vinden.

7. Wat vond je een uitdaging binnen deze opdracht?
De grootste uitdaging lag bij het vinden van kunstenaars die met parafilieën
 werken. Het is lastig zoeken en dat maakte het een uitdaging om met interessante en afwisselende personen en werken te komen.

8. Wat ga je volgende keer zeker weer doen?
Een handige manier van documenteren uit kiezen (zoals bijvoorbeeld de blogvorm). Daarnaast zie ik mijzelf ook weer een niche onderwerp pakken wat mij meteen triggert. Hier haal ik de meeste voldoening uit.

9. En wat ga je volgende keer anders aanpakken en hoe?
Meteen vanaf het begin documenteren wat ik gelezen heb. Ik had in het begin van deze opdracht al een aantal artikelen gelezen en niet genoteerd. Erg onhandig omdat ik ze daarna niet allemaal meer terug heb weten te vinden. Hoe ik dit ga doen? Eenvoudig: kort opschrijven wat ik gelezen heb. Het hoeft niet meteen MLA verantwoord, maar gewoon even snel. Hierdoor kan ik het makkelijk terug vinden en alsnog uitwerken.

Leave a Reply

